Navigatie
· Home
· Hechting en baby
· Hechting en peuter
· Hechting en kleuter
· Hechting basisschoolkind
· Hechtingsprobleem
· Hechtingsstoornis
· Hechtingsdeskundigen
· Jeugdhulpverlening
· Landelijk clientenforum jeugdzorg
· Justitiele inrichtingen
· Residentiele instellingen
· Literatuur
· Artikelen
· Downloads
· Forum
· Web Links
· Diverse Foto's
· Zoeken
· Feed - Forum
· Feed - Nieuws
· Hechting en baby
· Hechting en peuter
· Hechting en kleuter
· Hechting basisschoolkind
· Hechtingsprobleem
· Hechtingsstoornis
· Hechtingsdeskundigen
· Jeugdhulpverlening
· Landelijk clientenforum jeugdzorg
· Justitiele inrichtingen
· Residentiele instellingen
· Literatuur
· Artikelen
· Downloads
· Forum
· Web Links
· Diverse Foto's
· Zoeken
· Feed - Forum
· Feed - Nieuws
Gebruikers Online
Forumonderwerpen
Nieuwste onderwerpen
· even voorstellen· Hechting bij volwass...
· Verlost van een erns...
· hechtingsprobleem of...
· ook even voorstellen
Actiefste onderwerpen
| · Beschuldigd van k... | [34] |
Laatste Artikelen
Inloggen
Shoutbox
U dient in te loggen om een bericht te plaatsen.
31. August 2010
het is met vallen en opstaan he bij ons toch
met onze zoon sam
met onze zoon sam24. August 2010
Komen hier nog meer volwassen mannen met HS? Ik wil wel een groep oprichten.
05. August 2010
hoi mede lot genoten ben nieuw hier en blij dat ik niet aleen tegen de muur van onbegrip sta
20. July 2010
beste mensen ne heel heel goede dag toegewenst groetjes regina xxxxxxx10. July 2010
terug van weg geweest xxxxxxxxx regina 

08. June 2010
zijn hier ook ouders met een jog kind met autisme waar schizofrenie bij geconstateerd is?
02. June 2010
Dag beste mensen,
Het gaat hier veel over kinderen en dat doet me goed. Het moet heerlijk zijn om ouders te hebben die werkelijk betrokken bij je zijn. Hoe meer liefde en betrokkenheid hoe beter,
Mo
12. May 2010
hallo allemaal
ik heb 2 kinderen van broer geerft.
de vader en moeder zijn allebei overleden .maar nu is er bij de oudste 14 het hechtingsstoornis geconstanteerd.
ze gaat na vele gesprekken en omw
10. May 2010
het weekend was kei goed heel positief dank u rain xxx
28. April 2010
manena hallo ik ken dat bij ons wij hebben 8j door een hel gegaan je kan me altijd berich sturen he
27. April 2010
hallo, wil iemand met mij ervaringen uitwisselen?? dank je groetjes manena
24. April 2010
hallo,ben moeder van 2 kinderen 14 en 17 de jongste met een reactieve hechtingsstoornis,
ben al bijna 6 jaar van het kastje naar de muur gestuurd instelling in instelling uit,we gaan nu voor de 14e ins
ben al bijna 6 jaar van het kastje naar de muur gestuurd instelling in instelling uit,we gaan nu voor de 14e ins
16. April 2010
voor iedereen sterkte gewenst wij weten wat het is regina 

16. April 2010
bloodymary veel sterkte van regina xxx 

06. April 2010
HELP!!
Ik ben een alleenstaande moeder van een zoontje van bijna 5 jaar. Onlangs is bij hem ODD geconstateerd en ik heb zelf trekken van Borderline!
Al vanaf de geboorte van mijn zoontje sta ik er
Onderwerp bekijken
Pagina 1 van 2: 12
|
|
Beschuldigd van kindermishandeling
|
|
| Sylvia |
Geplaatst op 19-12-2006 22:37
|
|
Hallo, ik ben Sylvia, 43 jaar en moeder van een dochter van bijna 18 en een zoon van 4. Het gaat om mijn dochter. Zij heeft door seksueel misbruik (door haar vader in haar peutertijd) hechtingsstoornis ontwikkeld dat nu zij ouder is zijn overloop heeft in borderline stoornis. Ik vind het erg jammer dat ik in alle artikelen over hechtingsstoornis als oorzaak nog niet ben tegengekomen: SEKSUEEL MISBRUIK DOOR ÉÉN VAN DE OUDERS IN DE BABY/PEUTERTIJD. Want ook hierdoor kan een kind zich niet meer veilig hechten, wordt de veilige bodem onder zijn/haar bestaan vandaan gelagen. Het zijn dus niet alleen adoptiekinderen of verwaarloosde kinderen die hechtingsstoornis ontwikkelen. Ook de hulpverlening schijnt hier niets van te weten, sowieso weten ze niets tot weinig over hechtingsstoornis is mijn ervaring, laat staan dat ze met een adequate therapie komen. Na het misbruik door haar vader op jonge leeftijd heeft zij daarna geen contact meer met hem gehad. Toen mijn dochter 13 was hoorde ik van school dat haar vader haar een jaar lang had gestalkt. Tenslotte was hij, toen ik niet thuis was, bij ons naar binnen gedrongen en heeft hij haar verkracht. Ik hoorde dit pas weken later en heb niets gemerkt aan mijn dochter toen ik 45 minuten na de verkrachting thuis kwam. Ze zat rustig op de bank tv te kijken. Maar ik ga er ondanks wat er daarna is gebeurd wél van uit dat het echt gebeurd is. Vanaf dat zij verkracht is verteld zij op school verhalen dat ik haar mishandel. Zij heeft aan de schoolarts diepe krassen op haar rug laten zien waarvan zij verteld heeft dat ik dat met een scherp voorwerp heb gedaan. De schoolarts kent mij niet en nam zonder te informeren alles voor waar aan. Ik weet echter dat ik haar niet mishandel en het feit dat zij diepe krassen op haar rug had betekende dus dat zij weer aan automutilatie deed, zelfbeschadiging. Dit deed zij in haar lagere schooltijd ook. (Ik heb haar in haar lagere schooltijd therapie laten volgen). Toen zij vertelde verkracht te zijn toen zij 13 was had zij trouwens net een broertje gekregen. (Baby - zij minder aandacht). Ik heb echter reden om aan te nemen de die verkrachting echt gebeurd is. Er is aangifte gedaan en de zaak loopt nog. Afijn, het balletje ging rollen, jeugdzorg ging zich ermee bemoeien en die schoof het weer door naar de kinderbescherming. Was de mevrouw van Jeugdzorg het niet mee eens, want zij had door dat mijn dochter fantaseerde omdat zij de andere verhalen die zij vertelde ging checken bij familie e.d. Zij moest echter van haar baas de zaak naar de kinderbescherming over doen. De nachtmerrie ging verder. De kinderbescherming bleek geen onderzoek te doen, maar slechts de verhalen van mijn dochter te noteren en van degenen aan wie zij haar verhalen over mishandeling vertelde. Mensen die mij en mijn gezin dus niet kennen. De kinderbescherming checkte niks, hoe ik ook aandrong. 'Het ging niet om waarheid' zei de mevrouw van de kinderbescherming dan steeds. Maar de kinderrechter neemt zijn beslissing wél op basis van dat rapport van de kinderbescherming. Een beslissing over mijn kind dus en over mijn gezin. Het was te verwachten dat door het onduidelijke rapport een ondertoezichtstelling werd uitgesproken. Ondertussen had ik 6 maanden daarvoor voor mijn dochter een Voice Dialoge therapeut gevonden. Ik heb ook deze therapeut de nodige achtergrond informatie gegeven, want ik heb altijd alles opgeschreven wat betreft mijn dochter. Helaas wist mijn dochter ook deze therapeut een rad voor ogen te draaien. Wilde verhalen: Ik zou haar met een mes achterna gezeten hebben en in de schuur hebben opgesloten. Kan niet eens, de schuur heeft een trekhaak aan de binnenkant. De therapeut ging mee in haar verhalen en mijn dochter was logischerwijs lyrisch over haar, want ze kreeg bergen aandacht door haar verhalen. De therapeut raadde uithuisplaatsing aan zodat mijn dochter tot rust kon komen. Zij begreep niet dat er thuis helemaal niets aan de hand was en dat wij normaal met elkaar omgaan, dat ik een moeder ben die normaal en liefdevol met mijn kinderen omga. Kinderen met hechtingsstoornis zijn meesters in het liegen manipuleren van mensen. Zij creëerde een heel tweede leven bij de mensen op school en bij de therapeuten en iedereen geloofd haar. Ik neem mijn dochter niks kwalijk, ik zie haar als patient, maar ik neem het de hulpverlening wél kwalijk. Als zij eens naar mij als moeder, en ervaringsdeskundige wat betreft mijn dochter, zouden luisteren zouden zij inzicht kunnen krijgen in de situatie. Ik ben tenslotte de insider, net als mijn familie. Doordat iedereen mee gaat in de verhalen van mijn dochter wordt haar gedrag versterkt. Zij wil aandacht. Zeeen van aandacht en dan is het nog niet genoeg. Ze is bodemloos. En ze geniet. Geniet van alle aandacht. De hulpverlening van de Bascule in Amsterdam waar sinds augustus weer contact mee is lijkt ook niet uit te monden in een adequate therapie voor mijn dochter. Het lijkt wel of de hulpverlening niet weet dat hechtingsstoornis bestaat en wat de symptomen zijn. Door onderzoeken is duidelijk geworden dat mijn dochter nu Borderline heeft, maar niemand legt de link van haar gedrag bij die stoornis en de hechtingsstoornis waar de Borderline uit is voortgevloeid. Niemand legt de link bij het misbruik dat zij heeft moeten doormaken. Nee, het ligt aan de moeder-dochter relatie. Dáár moet toch wel iets héél erg scheef zitten. Dáár is het fout gegaan. Mijn dochter gaat vrolijk verder iedereen om haar vinger te winden, ook de hulpverlening dus. En ik, ik vecht tegen de instanties, tegen de hulpverlening. Ik vecht voor adequate therapie. Mijn dochter is nu nóg een stap verder gegaan. En dat is waar ik niet van kan slapen. Zij heeft haar broertje van vier bij de verhalen betrokken. Tot nu toe had zij het alleen over zichzelf gehad wat betreft mishandeld worden. Dit kan ik niet accepteren. Ik ben een zeer beschermende moeder en ik zal mijn kinderen beschermen waar het in mijn macht ligt. Nu loopt mijn zoontje dus het risico uit huis geplaatst te worden door toedoen van mijn andere kind. Ik sta met mijn rug tegen de muur. Moet ik nu gaan kiezen tussen mijn kinderen? De voogd zegt dat het zo’n vaart niet loopt, dat mijn dóchter de ondertoezichtstelling heeft en niet haar broertje. Ja ja, tot ze hier “voor de zekerheid” voor de deur staan om mijn zoontje weg te halen. Wie herkent mijn verhaal en is ook vals beschuldigd van mishandeling en herkent ook de rest van de situatie?! Ik ben ten einde raad, weet niet meer wat ik moet doen. Wie heeft dezelfde ervaring met de hulpverlening en de instanties hier omheen? Ik hoop zó op een reactie. Mijn familie steunt mij, maar ik heb grote behoefte om te praten met iemand die dit ook heeft meegemaakt en die weet wat ik nog voor stappen kan ondernemen. Mama Sylvia |
|
|
|
| karin k |
Geplaatst op 22-02-2007 02:12
|
|
Hoi Sylvia, ook mijn kind verteld verhaaltjes, hij haat zijn stiefvader en deze mishandeld hem ook in zijn ogen. Straks moet ik weer naar de raad. Ook mijn jongste dreigen ze weg te halen, maar ik vecht terug, laat je niet ondersneeuwen. Misbruik heeft mijn joch niet mee gemaakt, dus daar daar kan ik je geen uitsluitsel over geven, wel over het feit, dat deze kids, alles aangrijpem om aandacht te krijgen. Door zijn verhalen, ik misbruik mijn kids seksueel volgens hem, staat mijn jongste van zeven op de nominatie om uit huis geplaatst te worden! Het is vechten tegen de bierkaai en gelukkig ben ik in het bezit van een goede hulpverlener, niet van JBZ, die weet hoe ik ben en draai. Meid, als je het niet meer weet, bel de krant op! Sterkte |
|
|
|
| Sylvia |
Geplaatst op 23-02-2007 21:56
|
|
Hoi Karin, Ik ben erg blij met je berichtje! Ik verwachtte eigenlijk al niet meer dat er iemand zou reageren, want mijn bericht staat er al een paar maanden op. Wat jij zegt is helemaal waar: Dit soort kinderen grijpt álles aan om aandacht te krijgen en als er niks om aan te grijpen is, creeeren ze het zelf wel. Ongeacht de consequenties voor zichzelf of voor de naaste omgeving. En het is inderdaad vechen tegen de bierkaai! Maar jij weet dus precies waar ik het over heb. De instanties zijn niet ziende blind, maar gewoon BLIND! Ik heb op dit moment het gevoel dat ik moet vluchten. Sta in de alarm stand, doordat ik het gevoel heb dat ze ieder moment voor de deur kunnen staan om mijn jongste kind weg te halen door de verhalen van mijn dochter. Hoe leef jij hiermee, hoe ga jij hier mee om? Ik voel me totaal alleen staan eerlijk gezegd. Wat jij zegt: de krant bellen gaat bij steeds door mijn hoofd, of Peter R. de Vries, die altijd zo voor rechtvaardigheid strijd. Maar mijn angst is dat er hetzelfde gebeurd als wat er met de hulpverlening gebeurd. Dat ik niet geloofd wordt. Het niet geloofd worden heeft zó diep ingehakt! Zelfs nog meer als het verliezen van mijn baby jaren geleden. Dit hakt in op mijn moederwezen. En moeder zijn is de essentie van mijn bestaan: Mijn kinderen tot gelukkige mensen te willen laten opgroeien. Jij bent de eerste waar van ik hoor dat ze iets soort gelijks meemaakt. Ik zou zo graag een vuist willen maken tegen het onrecht wat ons als moeder wordt aangedaan door de instanties! Ik zou ook de regering of wat dan ook willen wakker schudden en willen laten weten wat er gebeurd onder de noemer: "jeugdhulperlening / kinderbescherming.' Die zijn nu almachtig en kunnen schade aanrichten wat ze willen. Zou er niet ergens (iets wat veel mensen lezen) een oproep te plaatsen zijn voor ouders die hetzelfde meemaken of hebben meegemaakt? Wie weet kunnen we met meer mensen wat bereiken en zo niet, dan hebben we lotgenoten en kunnen we elkaar steunen en raadgeven. Karin, ik wens jou ook heel veerl sterkte! Sylvia |
|
|
|
| beertje |
Geplaatst op 24-02-2007 00:53
|
|
Het zijn dus niet alleen adoptiekinderen of verwaarloosde kinderen die hechtingsstoornis ontwikkelen. Inderdaad, bij RAD de DSM vermeld iets in de trand van pathologische verzorging (zoals verwaarlozing, verlating, mishandeling of misbruik) als een van de diagnostische kenmerken. Maar het is niet te verwachten dat de betreffende verzorgers veel belangstelling hebben voor confronterende boeken. ... Vanaf dat zij verkracht is verteld zij op school verhalen dat ik haar mishandel. Zij heeft aan de schoolarts diepe krassen op haar rug laten zien waarvan zij verteld heeft dat ik dat met een scherp voorwerp heb gedaan. De schoolarts kent mij niet en nam zonder te informeren alles voor waar aan. Hij kan natuurlijk ook moeilijk eerst met het verhaal van een kind bij de verzorger(s) komen, dan zou hij het risco lopen dat een op zijn actie bijvoorbeeld represailles op het kind volgen en dat het vertrouwen van het kind dusdanig geschaad wordt dat het het verder wel laat om nog eens wat te vertellen. ... De therapeut ging mee in haar verhalen en mijn dochter was logischerwijs lyrisch over haar, want ze kreeg bergen aandacht door haar verhalen. Met weinig basisvertrouwen in de volwassenen om je heen is het heel erg moeilijk om je echt kwetsbaar te maken en het risico te lopen afgewezen te worden wanneer je verteld wat er echt is. Bij een fantasie is het minder pijnlijk als je afgewezen wordt, terwijl je mogelijk wel enige troost krijgt. Maar zolang de echte pijn verborgen blijft is de troost van de nepverhalen natuurlijk nooit voldoende. De therapeut raadde uithuisplaatsing aan zodat mijn dochter tot rust kon komen. Dat is niet per se kritiek op jou ... ... hoorde ik van school dat haar vader haareen jaar lang had gestalkt ... misschien kan ze het een of ander, om wat voor reden dan ook, niet zo goed verwerken en zou wat afstand inderdaad ook rust kunnen brengen. Zij begreep niet dat er thuis helemaal niets aan de hand was en dat wij normaal met elkaar omgaan, dat ik een moeder ben die normaal en liefdevol met mijn kinderen omga. Kinderen met hechtingsstoornis zijn meesters in het liegen manipuleren van mensen. Manipuleren is een te zwaar woord, het impliceert een vooropgezet bedrag terwijl ze slechts probeert te overleven. Het lijkt wel of de hulpverlening niet weet dat hechtingsstoornis bestaat en wat de symptomen zijn. Waarom denk je trouwens dat het om een hechtingsstoornis gaat? En waarom is dat van belang? Niemand legt de link bij het misbruik dat zij heeft moeten doormaken. Nee, het ligt aan de moeder-dochter relatie. Dáár moet toch wel iets héél erg scheef zitten. Dáár is het fout gegaan. Dat kan beiden, zelfs als je er niets aan hebt kunnen doen. Schuldgevoel (scheiding) en/of schaamte bij haar, jij hebt gefaald in je taak haar te beschermen, verwijt, nog meer schuld ![]() Hoe reageert ze trouwens op de vader van haar broertje? |
|
|
|
| karin k |
Geplaatst op 26-02-2007 05:07
|
|
Hoi Sylvia, ik kwam hier heel toevallig terecht omdat ik stukken binnen kreeg, die mij nooit onder mijn ogen gekomen zijn tot nu. Hier las ik jouw verhaal en ik herkende er zo veel in, dat ik je graag antwoord wou geven. @Beertje, ik weet even niet wat. ik met jouw antwoord moet, dus ik leg het even naast me neer, het is me even te onduidelijk en naar mijn inziens vrij kwetstend. Sylvia, je staat nooit alleen ik zelf ben heel actief op de site mijn kind heeft odd. Hier vechten heel veel moeders tegen JBZ en proberen we elkaar te steunen. Zelf ben ik politiek actief bij de SP en en het is bekend, maar die machines zijn zo machtig geworden, dat wil je niet geloven. Ik zou bijna adviseren aan alle ouders, vraag geen hulp aan bij BJZ. Hoe ik er mee omga, ik bekijk het per dag en zie hoe maar hoe ik de dag overleef. Geef je even een arm om je heen, knuffel, ]Karin |
|
|
|
| beertje |
Geplaatst op 26-02-2007 08:18
|
|
Karin, mijn antwoord was in reactie op Sylvia's post, niet voor jou. Je hoeft er dus niets mee. Er is mijns inziens niets kwetsends ingelegd, maar wat ervaar jij er als kwetsend aan? |
|
|
|
| karin k |
Geplaatst op 27-02-2007 00:33
|
|
Hoi Beertje, wat ik als kwetsend ervaar is dat je zegt, het kan aan beiden liggen, jij hebt gefaald als moeder. Misschien bedoel je wel iets anders dan dat je het zegt, maar komt op mij vrij hard over. Verder vraag je waarom het van belang is dat het hier om een hechtingsstoornis gaat. Kijk, ik wordt nu al vijftien jaar als een moeder neer gezet die graag wou dat er met haar kind iets mis was en zonodig iets wou vinden. Dat er daadwerkelijk iets mis is met mijn zoon, heeft mij een deel eigenwaarde terug gegeven, is was dus niet die gekke moeder die alleen maar spoken zag om te bedekken dat ze niet kon opvoeden. Je wilt niet weten wat wij als gezin hebben meegemaakt omdat de hulpverlening hier in NL niet goed werkt en alles op de ouders schuift, goede nagelaten. Mijn zoon was zeven jaar toen hij deze diagnose kreeg op papier en de hulpverlening deed net alsof het niets was, snap je het nog een beetje? We hebben al die jaren aangemodderd, mijn dochter is door haar broer ernstig bedreigd door de jaren heen, mijn jongste zoon ook. Mijn man was op een gegeven moment zover dat hij dacht dat alles aan hem lag, stiefvader, ik was kapot, maar moest toch doorgaan. Drie raadsonderszoeken gehad, niets aan de hand, onder observatie gestaan door thuiszorg. De scholen van mijn kids totaal uitgevraagd naar evt. misbruik, dit gaf mijn zoon aan. Ik ben door mijn zoon van de trap af geduwd, gevolg een gecompliceerde enkelbreuk, waar ik tot op vandaag last van heb, twee andere kids die van alles moeten verwerken en dan kom jij met de zin aan, en waarom is dat van belang? Bedoel het niet verwijtend ofzo, maar mij heb je hiermee flink gekwetst. Trouwens, mijn jochie heeft naar later is gebleken niet alleen maar een hechtingsstoornis, maar ook OOD/CD, ADD en uitgestelde diagnose PDD NOS/ |
|
|
|
| beertje |
Geplaatst op 27-02-2007 22:58
|
|
karin k schreef: wat ik als kwetsend ervaar is dat je zegt, het kan aan beiden liggen, jij hebt gefaald als moeder. Misschien bedoel je wel iets anders dan dat je het zegt, maar komt op mij vrij hard over. Het was Ik had het over de mogelijke reacties (onderdrukte verwijten en schuldgevoelens) op het misbruik die mogelijk bij Sylvia en haar dochter aanwezig waren en hun relatie negatief beinvloedden. Ik had het niet bedoeld als een oordeel van mij over Sylvia of jou. Verder vraag je waarom het van belang is dat het hier om een hechtingsstoornis gaat. Kijk, ik wordt nu al vijftien jaar als een moeder neer gezet die graag wou dat er met haar kind iets mis was en zonodig iets wou vinden. Mijn reactie was op Sylvia's verhaal. Ik vroeg mij gewoon af in hoeverre de diagnose hechtingsstoornis van belang is als ze zelf al aangeeft waar volgens haar de pijn waarschijnlijk ligt. Je wilt niet weten wat wij als gezin hebben meegemaakt omdat de hulpverlening hier in NL niet goed werkt en alles op de ouders schuift, goede nagelaten. Ik geloof je dat het moeilijk is geweest en ik kan me voorstellen dat veel ellende te voorkomen was geweest wanneer de problemen tijdig waren herkend en er een goede behandeling voor waren geweest. Bedoel het niet verwijtend ofzo, maar mij heb je hiermee flink gekwetst. Dat was niet mijn bedoeling. |
|
|
|
| Sylvia |
Geplaatst op 03-03-2007 23:45
|
|
Wel wel, mijn pc was een tijdje oud of order, en bij terugkomst al hier blijkt er tot mijn verbazing blijkt er hier ondertussen een hele mailwisseling aan de gang te zijn! Ik heb de reacties van Beertje gelezen. Als het niet kwetsend bedoeld is, is het misschien een idee om eerst eens goed te overdenken wat je nu eigenlijk opschrijft en hóé! Maar goed, ga er vanuit dat het door onbegrip komt. Na jouw reactie te hebben gelezen zou ik zwéren dat je een hulpverlener was! De “alwetende” hulpverlener. In ieder geval kom je op mij niet over als een moeder die uit ervaring praat, want dan zou jou reactie heel anders geweest zijn. Dan zou ik merken dat je het begrijpt en ook zou je toon anders zijn geweest. Bij Karin merk ik dat ze het begrijpt. Er is in ieder geval één waarheid die je schrijft. Het klopt dat de belangstelling van hulpverleners ver te zoeken is, zoniet afwezig. Als zij wél gemeende belangstelling hadden, zouden zij zich wél willen verdiepen in mijn kind en alles wat ik daarover heb bijgehouden i.v.m. haar trauma en stoornis. Beertje schreef: 'De schoolarts kan natuurlijk ook moeilijk eerst met het verhaal van een kind bij de verzorger(s) komen, dan zou hij het risco lopen dat een op zijn actie bijvoorbeeld represailles op het kind volgen en dat het vertrouwen van het kind dusdanig geschaad wordt dat het het verder wel laat om nog eens wat te vertellen.' Sylvia: De schoolarts zou achtergrond informatie hebben kunnen inwinnen, (bijv. bij andere familieleden, vrienden, kennissen) en dat heeft hij niet gedaan. Dan zou hij de zaak niet zo eenzijdig hebben te hoeven bekijken. Toen mijn dochter vertelde dat zij gestalkt werd door haar vader waarbij zij ook vertelde had dat hij haar in het verleden had misbruikt, heeft school mij niet ingelicht om HET VERTROUWEN VAN HET KIND TE BESCHERMEN. Ja, wat is nu het belangrijkste? De veiligheid van het kind of het vertrouwen dat geschaad wordt?! Doordat ik niks wist heb geen beschermende maatregelen kunnen nemen en is zij verkracht. Is dit niet veel schadelijker dan??? De zaken worden in Nederland walgelijk uit zijn verband getrokken. Het slaat echt nergens meer op! En dit is niet het enige wat ik in dit verband heb meegemaakt. Beertje schreef: 'Met weinig basisvertrouwen in de volwassenen om je heen is het heel erg moeilijk om je echt kwetsbaar te maken en het risico te lopen afgewezen te worden wanneer je verteld wat er echt is. Bij een fantasie is het minder pijnlijk als je afgewezen wordt, terwijl je mogelijk wel enige troost krijgt. Maar zolang de echte pijn verborgen blijft is de troost van de nepverhalen natuurlijk nooit voldoende.' Sylvia: De fantasieverhalen zijn een tweede natuur van haar, ook tegen mij verteld ze verhalen. Ik ken haar echter zo goed, dat ik daar meestal wel doorheen prik. De therapeut kent haar natuurlijk niet zo goed, en het zou voor haar daarom moeilijker geweest zijn om er doorheen te prikken, WARE HET NIET dat ik regelmatig contact met de therapeut had om haar op de hoogte te houden wat er voorviel, liever gezegd: niet was voorgevallen, na aanleiding van verhalen die mijn dochter aan haar vertelde. Ook heb ik ook háár mijn achtergrond dossier over mijn dochter gegeven, wat zeer gedetailleerd is, en zou zij er dus doorheen hebben kunnen prikken als psychologe. Zolang therapeuten de moeder echter als leek zien en niet als ervaringsdeskundige die in de loop der jaren heel wat psychologische kennis heeft opgebouwd wat betreft haar getraumatiseerde kind leidt de hulpverlening NERGENS toe. Dat de uithuisplaatsing niet persé kritiek op mij is weet ik ook wel, maar het gaat mij om het belang van mijn dochter. En uithuisplaatsing is niet in haar belang en dat is waar het mij om gaat. Je schrijft dat een uithuisplaatsing misschien rust kan brengen, echt ik zou zweren dat je een hulpverlener was! Nee beste Beertje, het zou geen rust brengen, omdat er al rust IS. De verhalen gaan puur om aandacht. Er zit geen bodem is, het is nooit genoeg, of het nou of aandacht of om liefde gaat. Lees maar eens wat meer over hechtingsstoornis/borderline, daar zul je dit gedrag in tegenkomen. Beertje schreef: Manipuleren is een te zwaar woord, het impliceert een vooropgezet bedrag terwijl ze slechts probeert te overleven. Sylvia: Manipuleren is niet een te zwaar woord, het is wat het is. Manipuleren is waar kinderen met hechtingsstoornis meester in zijn. Ook al is het overlevingsgedrag, wat ik weet, verandert dat NIKS aan het feit dat manipuleren gewoon manipuleren is. Zij doet dat zéér bewust en doordacht, wat de oorzaak ook is. Je kunt niet (constant) ‘per ongeluk’ manipuleren. Beertje schreef: 'Waarom denk je trouwens dat het om een hechtingsstoornis gaat? En waarom is dat van belang?' Ik WEET dat het om hechtingsstoornis gaat. Ik heb inmiddels zowat 18 jaar ervaring met mijn dochter. En gelezen, gelezen, gelezen. Er is voor mij geen enkele twijfel over. Nu zij in de pubertijd zit is het uitgemond in Borderline stoornis, wat ook uit de onderzoeken is gekomen. En waarom het van belang is??? Ik zou weer zweren dat je een hulpverlener was! Die stellen ook van dit soort vragen waar mijn bek, sorry: beschaafde mondje, van open valt. Wel beertje, het is van belang omdat je slechts een adequate behandeling kunt geven (zo die er is) als je weet wat er aan de hand is. Ik bedoel: Het heeft weinig zin mijn dochter voor, ik zeg maar wat, pdd-nos te gaan behandelen als zij hechtingsstoornis heeft. Beertje schreef (ivm of het aan het misbruik ligt of aan de moeder dochterrelatie): 'Dat kan beiden, zelfs als je er niets aan hebt kunnen doen. Schuldgevoel (scheiding) en/of schaamte bij haar, jij hebt gefaald in je taak haar te beschermen, verwijt, nog meer schuld.' Beertje schreef na aanleiding van de reactie van Karin: 'Het was Ik had het over de mogelijke reacties (onderdrukte verwijten en schuldgevoelens) op het misbruik die mogelijk bij Sylvia en haar dochter aanwezig waren en hun relatie negatief beinvloedden. Ik had het niet bedoeld als een oordeel van mij over Sylvia of jou.' Sylvia: Ik zou ook hier door jouw reactie weer zweren dat je een jeugdhulpverlener was! Nee hoor Beertje, ik heb geen last van onderdrukte verwijten en schuldgevoelens. En had ik dat wel, dan zou dat nog niet de oorzaak zijn van de toestand nu bij mijn dochter. De enige schuldige daarvan is haar vader die (vooral door het vroege) misbruik de veilige bodem uit haar bestaan heeft geslagen. (Het misbruik dat zij als 2-3 jarige heeft moeten meemaken was tot bloedens toe en bedreiging daarbij, dat hij mij zou doden als ze wat zou zeggen. Ook liet hij haar boven het balkon bengelen, zeggend dat hij haar dan ook naar beneden zou gooien als ze mij wat zou zeggen). Get the picture? En dan heb ik het nog niet over het latere misbruik dat zij heeft moeten meemaken. En nee, daar heb ik ook geen schuldgevoelens over die de relatie met mijn dochter negatief zouden hebben kunnen beinvloeden, al had ik het liever kunnen voorkomen, dat spreekt voor zich. Dit soort zieke individuen hebben helaas niet op hun voorhoofd geschreven dat zij ziekelijke neigingen hebben. Was maar waar! Tot slot Beertje, wil ik zeggen dat ik ervan uitga dat jij het één en ander niet kwetsend hebt bedoeld, maar sommige dingen die je hebt geschreven komen zeker wel kwetsend over. Gelukkig heb ik in de loop der jaren een olifantenhuid opgebouwd wat betreft kritiek, of wat daar naar riekt, op mijn rol als moeder. De reactie van KARIN is een reactie waar ik wat aan heb, dat geeft steun. Zij begrijpt waar ik over praat. Zij VOELT waar ik over praat. En dat is nu juist waar ik behoefte aan heb. En aan ervaringen uitwisselen, zodat we elkaar misschien kunnen helpen. Maar toch wil ik ook Beertje bedanken dat ze de moeite heeft genomen om te reageren, want dat waardeer ik zeker! Sylvia |
|
|
|
| beertje |
Geplaatst op 04-03-2007 23:18
|
|
Je zou er goed aan doen om, indien je inderdaad hulp en dialoog zoekt niet al te veel in te vullen over diegene met wie je spreekt. Het zou je ook sieren om niet in dezelfde alinea waarin je, onterecht, je boosheid over vemeend kwetsende woorden uitspreekt te mengen met een direct persoonlijk gerichte aanval. Je gaat hierin echt te ver. Probeer niet alles op te vatten als kritiek op jou of je ouderschap en de aanval als verdediging te kiezen, dat helpt je niet verder en je dochter nog minder. Met wat meer tact, en een minder bevooroordeelde houding zou je verder komen, ook bij de hulpverlening. Ik hoop voor je dochter dat ze spoedig adequate hulp zal krijgen.. |
|
|
|
| Sylvia |
Geplaatst op 05-03-2007 19:43
|
|
beertje schreef: Je zou er goed aan doen om, indien je inderdaad hulp en dialoog zoekt niet al te veel in te vullen over diegene met wie je spreekt. Het zou je ook sieren om niet in dezelfde alinea waarin je, onterecht, je boosheid over vemeend kwetsende woorden uitspreekt te mengen met een direct persoonlijk gerichte aanval. Je gaat hierin echt te ver. Beertje, in vul niets in, ik reageer slechts op jouw uitlatingen. Dat is niet aanvallend of kwetsend bedoeld, net zoals dat bij jou ook niet het geval was zoals je al schreef. Beertje schreef: Probeer niet alles op te vatten als kritiek op jou of je ouderschap en de aanval als verdediging te kiezen, dat helpt je niet verder en je dochter nog minder. Met wat meer tact, en een minder bevooroordeelde houding zou je verder komen, ook bij de hulpverlening. Sylvia: Ik vat slechts dingen als kritiek op die kritiek ZIJN. Verder probeer ik jou slechts dingen duidelijk te maken die kennelijk niet begrepen werden, gezien de dingen die jij schreef. Door de niet zachtzinnige manier waarop jij hebt gereageerd kun je verwachten dat daar ook scherp op gereageerd wordt. Het gaat hier niet om een pak suiker, maar over zaken die met gevoelens te maken hebben. En nogmaals, ook al heb je het niet zo bedoeld, het eindresultaat is hoe het overkomt. Dus als het over tact gaat........ Als jij zegt dat ik met meer tact en een minder bevooroordeelde houding verder zou komen bij de hulpverlening ga je dus verder in de oordelende trant van jouw eerste reactie. Kijk, DAT bedoel ik nou! Je praat over dingen waar je niks van af weet. Jij gaat er dus vanuit dat ik bevooroordeeld ben en mij niet tactisch opstel tegenover de hulpverleners. Geen idee waar je deze "wijsheid" vandaan haalt. Of is het gewoon bevooroordeeld zijn? Ik weet het niet, ik ken je niet. Ik wil daar dus geen oordeel over vellen. Ik hoop voor je dochter dat ze spoedig adequate hulp zal krijgen.. Dat hoop ik ook, maar ik zie het nog niet gebeuren. Sylvia |
|
|
|
| beertje |
Geplaatst op 05-03-2007 22:26
|
|
Je reactie was aggressief, de vergelijking met een "alwetende" hulpverlener kwetsend. Ik reageer niet om kritiek te geven, ik reageer omdat ik meen dat ik misschien hier en daar een andere kijk kan geven op de situatie. Het kan best zijn dat je mijn manier van denken niet gewoon bent en als je niets kunt met hetgeen ik zeg dan is dat maar zo, maar er lag geen kritiek in. |
|
|
|
| webmaster |
Geplaatst op 08-03-2007 00:05
|
|
We vinden het vervelend dat het nu ineens gaat over hoe je iets moet verwoorden en wie ervaring heeft en wie niet. Laten we het hier netjes houden ! Anders moeten we helaas deze topic sluiten ! Webmaster Gewijzigd door webmaster op 08-03-2007 00:08 |
|
|
|
| Sylvia |
Geplaatst op 08-03-2007 13:57
|
|
Het is jammer dat mensen op een onderwerp reageren waar ze niets van schijnen te begrijpen en daardoor kwetsend zijn. Die mensen kunnen beter, hoe goed bedoeld ook, niet reageren. Daar heb ik niets aan. Voor dit soort reacties kan ik wel bij de jeugdhulpverlening terecht heb ik de afgelopen jaren ervaren. Het zou jammer zijn als topics met dit soort serieuze onderwerpen, (lees: NOODKRETEN), gesloten moeten worden doordat er mensen reageren die er niets van begrijpen. Dat kan niet de bedoeling zijn van deze site. En Beertje, als je had gezegd dat mijn reactie scherpe kantjes had, had ik je gelijk gegeven. Een logisch gevolg van, noem ik dat, maar agressief, nee, zeker niet. En als jij je door mijn reactie gekwetst voelt, dat is zeker niet mijn bedoeling. Maar onbedoeld kan dat dus gebeuren, net zoals met jouw reactie op mijn noodkreet het geval was. Laten we elkaar dus niets verwijten. Het gaat hier om BEGRIP. Verder zit ik niet, hoe goed bedoeld ook, verlegen om een andere kijk op zaken, ik heb een prima inzicht in de hele situatie, maar wél, en ik zeg dit nog maar eens ten overvloede, aan mensen die uit éígen ervaring weten (en dus kunnen voelen) waar ik overpraat en we elkaar daardoor wellicht kunnen steunen en wie weet tips en ideeen kunnen aanrijken om met bijv. de situatie en instanties om te gaan. Ik kijk het nog even aan, maar als er meer van dit soort reacties komen schiet deze site wat mij persoonlijk betreft zijn doel voorbij en haak ik af. Dan voegt het voor mij niets toe. Ik heb echter gezien de fijne begripvolle reactie van Karin de hoop dat er meer mensen zijn die begrijpen wat vals beschuldigd worden en het onbegrip en gebrek aan inzicht van de hulpverleners, BJZ e.d, voor schade aanricht. Sylvia |
|
|
|
| beertje |
Geplaatst op 08-03-2007 14:57
|
|
Sylvia, ik denk dat je veel verder zou kunnen komen als je af en toe eens de zaken vanuit een andere hoek bekeek, ook met een wat kritischer blik op je zelf en je eigen rol en tegelijkertijd een minder kritischer oog op wat anderen doen en laten. Misschien ontdek je dan nog eens wat nieuws en waardevols. |
|
|
|
| Sylvia |
Geplaatst op 08-03-2007 17:24
|
|
Beertje, je blijft maar in herhaling vervallen met dezelfde soort reacties. Ik schijn niet tot je te kunnen doordringen. Ben ik niet duidelijk genoeg geweest? Ik dacht het toch wel! Lees bijv. mijn laatste reactie nog eens na. Ik word hier een beetje moe van. Om dan ook nog maar een keer in herhaling te vervallen: Dit soort ongefundeerde reacties zit ik niet op te wachten. Uberhaupt niet dit soort reacties. Zie mijn voorgaande reactie(s). Wat begrijp je hier niet uit?! Voor de laatste maal nu reageer ik op jouw uitlatingen, want ik word hier echt een beetje moe van. Beste Beertje, je kent mij niet. Wie zegt dat ik dingen uberhaupt vanuit een HOEK bekijk? Dat vind ik een erg beperkte manier van kijken. Ik bekijk de dingen liever van álle kanten, maar misschien was je nog niet op die mogelijkheid gekomen, dat zou kunnen natuurlijk. Als je zegt dat ik mijzelf en mijn rol kritischer moet bekijken reageer je dus weer in dezelfde nare trant als in jouw vorige berichten. JE KENT MIJ NIET. Dit soort suggesties raken dan ook kant nog wal, maar dat is hierdoor ook te verwachten. Als je zegt dat ik een minder kritisch oog moet hebben op wat anderen doen en laten, meid hou voor de verandering jezélf eens een spiegel voor. Over kritiek en kritisch gesproken! Ik wens verder verschoont te blijven van dit soort reacties, jouw reacties dus. Ik hoop dat ik nu tot je doordring, want heb in mijn vorige bericht al duidelijk gemaakt waarom ik mijn verhaal op deze site heb gezet. Dus voor alle duidelijkheid: Stop met dit soort reacties. Daar help je niemand mee! Als deze site een blacklist had zette ik je er nu op. Dit om aan te geven dat ik vind dat jouw manier van reageren op zaken als dit echt niet door de beugel kunnen. Want tot slot nogmaals: Als een goede bedoeling rot je strot uit komt heeft ie weinig nut, integendeel. Dat roept enkel negatieve reacties op. Nogmaals: Mensen die in een soortgelijke situatie zitten als ik weten waar ik over praat en wat het met je doet als moeder. Van déze mensen vind ik het fijn als ze reageren op mijn verhaal. Sylvia |
|
|
|
| webmaster |
Geplaatst op 09-03-2007 01:02
|
|
We gaan het sluiten, want dit loopt uit de hand ! Jammer... |
|
|
|
| webmaster |
Geplaatst op 14-03-2007 12:28
|
|
We proberen het nog een keer... |
|
|
|
| karin k |
Geplaatst op 14-03-2007 23:55
|
|
Bedankt webmaster. ik hoop dat we nu de steun kunnen bieden die Sylvia toch echt wel nodig heeft volgengs mij, alvast een dikke pluim voor jou. Groetjes, Karin |
|
|
|
| moeder van Ynna |
Geplaatst op 13-09-2007 13:05
|
|
Ik ben het helemaal met Sylvia haar reactie eens. Zeker wat betreft het manipulerende gedrag. Mijn dochter is een mega manipuliste!! Het wil niet zeggen dat als je een ziekte, stoornis of wat dan ook hebt er geen kaart aan je gedrag mag hangen. Het maakt heel duidelijk met wie je te maken hebt. Dan hoef je de pedofielen, verkrachters, moordenaars ook niet op te sluiten, die kunnen er ws. ook niets aan doen dat ze zo zijn. Het is overigens echt onbeschoft om op zo'n manier in iemands zijn of haar verhaal te bemoeien. Twee mensen die met elkaar communiceren en er als een olifant in een porseleinkast door te bulderen. Ongepast! En dan een beetje van die zielige kaders erom maken om interessant te lijken. En dan nog Beertje heten ook nog. In de jeugdzorg is intussen wel eea veranderd gelukkig. We zijn goed geholpen met onze dochter, en ze zit veilig voor haarzelf en voor ons allemaal op de juiste plek. Wens iedereen veel kracht en moed toe. Er komen altijd mensen op je pad die er geen snars van snappen, daar kunnen ze zelf ook niets aan doen. Hou je verhaal vol, vroeg of laat komt de waarheid altijd aan het licht. Veel liefs,http://www.hechtingsstoornis.com/images/smiley/smile.gif smiley moeder van Ynna www.hechtingsstoornis.blogspot.com |
Pagina 1 van 2: 12
| Spring naar forum: |