Navigatie
· Home
· Hechting en baby
· Hechting en peuter
· Hechting en kleuter
· Hechting basisschoolkind
· Hechtingsprobleem
· Hechtingsstoornis
· Hechtingsdeskundigen
· Jeugdhulpverlening
· Landelijk clientenforum jeugdzorg
· Justitiele inrichtingen
· Residentiele instellingen
· Literatuur
· Artikelen
· Downloads
· Forum
· Web Links
· Diverse Foto's
· Zoeken
· Feed - Forum
· Feed - Nieuws
· Hechting en baby
· Hechting en peuter
· Hechting en kleuter
· Hechting basisschoolkind
· Hechtingsprobleem
· Hechtingsstoornis
· Hechtingsdeskundigen
· Jeugdhulpverlening
· Landelijk clientenforum jeugdzorg
· Justitiele inrichtingen
· Residentiele instellingen
· Literatuur
· Artikelen
· Downloads
· Forum
· Web Links
· Diverse Foto's
· Zoeken
· Feed - Forum
· Feed - Nieuws
Gebruikers Online
Forumonderwerpen
Nieuwste onderwerpen
· even voorstellen· Hechting bij volwass...
· Verlost van een erns...
· hechtingsprobleem of...
· ook even voorstellen
Actiefste onderwerpen
| · Beschuldigd van k... | [34] |
Laatste Artikelen
Inloggen
Shoutbox
U dient in te loggen om een bericht te plaatsen.
31. August 2010
het is met vallen en opstaan he bij ons toch
met onze zoon sam
met onze zoon sam24. August 2010
Komen hier nog meer volwassen mannen met HS? Ik wil wel een groep oprichten.
05. August 2010
hoi mede lot genoten ben nieuw hier en blij dat ik niet aleen tegen de muur van onbegrip sta
20. July 2010
beste mensen ne heel heel goede dag toegewenst groetjes regina xxxxxxx10. July 2010
terug van weg geweest xxxxxxxxx regina 

08. June 2010
zijn hier ook ouders met een jog kind met autisme waar schizofrenie bij geconstateerd is?
02. June 2010
Dag beste mensen,
Het gaat hier veel over kinderen en dat doet me goed. Het moet heerlijk zijn om ouders te hebben die werkelijk betrokken bij je zijn. Hoe meer liefde en betrokkenheid hoe beter,
Mo
12. May 2010
hallo allemaal
ik heb 2 kinderen van broer geerft.
de vader en moeder zijn allebei overleden .maar nu is er bij de oudste 14 het hechtingsstoornis geconstanteerd.
ze gaat na vele gesprekken en omw
10. May 2010
het weekend was kei goed heel positief dank u rain xxx
28. April 2010
manena hallo ik ken dat bij ons wij hebben 8j door een hel gegaan je kan me altijd berich sturen he
27. April 2010
hallo, wil iemand met mij ervaringen uitwisselen?? dank je groetjes manena
24. April 2010
hallo,ben moeder van 2 kinderen 14 en 17 de jongste met een reactieve hechtingsstoornis,
ben al bijna 6 jaar van het kastje naar de muur gestuurd instelling in instelling uit,we gaan nu voor de 14e ins
ben al bijna 6 jaar van het kastje naar de muur gestuurd instelling in instelling uit,we gaan nu voor de 14e ins
16. April 2010
voor iedereen sterkte gewenst wij weten wat het is regina 

16. April 2010
bloodymary veel sterkte van regina xxx 

06. April 2010
HELP!!
Ik ben een alleenstaande moeder van een zoontje van bijna 5 jaar. Onlangs is bij hem ODD geconstateerd en ik heb zelf trekken van Borderline!
Al vanaf de geboorte van mijn zoontje sta ik er
Onderwerp bekijken
HECHTINGSSTOORNIS / GEEN-BODEM-SYNDROOM :: Jongeren, Adolescenten, Volwassenen :: Hechtingsstoornis/Geen-Bodem-Syndroom (Openbaar)
|
Hechting bij volwassenen in een vriendschap
|
|
| Coosje |
Geplaatst op 29-06-2010 00:52
|
|
Hallo, Ik heb een vriendschap opgebouwd en ben me langzaam aan het realiseren dat de betreffende persoon misschien wel eens een hechtingsstoornis kan hebben. Ik denk dat ik te dicht bij haar gevoelens ben gekomen en dat heeft een grote afstand tussen ons gecreëerd. In het begin waren we heel close en vertelde ze me vanalles. Nu praten we nauwelijks. Ik wil het contact weer herstellen en ben daarvoor voor mezelf een soort van onderzoekje aan het doen naar hechtingsproblemen. Ik probeer nu alles beter te begrijpen door er veel over te lezen en kennis op te doen waardoor bij mij alle puzzelstukjes op zijn plek vallen. Ik wil de vriendschap namelijk niet kwijtraken. Ik vroeg me af of jullie mij misschien kunnen vertellen hoe 1) hechtingsstoornis zich uit bij volwassenen (halverwege de 20) in vriendschappen (dus niet in partner/intieme relaties). En daarnaast, 2) hoe ik hier dus het beste mee om kan gaan. Wat moet ik wel en wat moet ik vooral niet doen. Het liefste zou ik natuurlijk in haar gedachte kruipen om precies te weten wat ze denkt. Maar dit is helaas onmogelijk. Ik hoop op een aantal goede reacties! Groetjes, Paulina |
|
|
|
| Paulina |
Geplaatst op 01-07-2010 11:17
|
|
Heejj Coosje/paulina, Hoe uit een hechtingsstoornis zich in vriendschappen Die vraag laat zich niet vangen in een gepast antwoord. er zijn namelijk 5 soorten varierend van introvert naar extravert van machteloos naar geweldadig. Een hechtingsstoornis is constant zoeken naar veiligheid. Elke keer weer opzoek naar bevestiging. de meest succesvolle manier voor de persoon word iedere keer aangehaald. ookal weet men dat die manier er voor zorgt dat het contact verbroken wordt en dus bevestiging betekent van het verlies. Een echte vriend vraagt niet direct maar zorgt ervoor dat er structuur in de omgang zit. eerst wat drinken gezelligheidskletsen. Nooit naar het 'Waarom' vragen maar vragen naar het Hoe. waarom is te contfronterend en lastig. 'Hoe komt het dat' ' Hoe kwam je er zo bij' Zodat de confrontatie vermeden wordt. Samen dingen doen. duidelijkheid. voorspelbaarheid. Dit klinkt saai en burgerlijk maar daar gedijen de meeste mensen onder. De drie R's zijn zo belangrijk die geven een veilig gevoel. Rust Reinheid en Regelmaat. Het is misschien wat rommelig opgeschreven maar aantrekken en afstoten is ongeveer het concept. vraag 2 Hoe moet ik hier mee omgaan. Jij weet waar de knelpunten liggen die eerst gaan benoemen. neutraal blijven. gevoelens uitspreken en laat je partner gevoelens uitspreken en benoemen. invoelen is niet mogelijk. Het is een opendeur iedereen is uniek en wat voor de een werkt is voor de ander een onmogelijk gang van zaken. Zoveel mensen zoveel smaken! Dat wiel moet je zelf uitvinden. Rust reinheid en regelmaat duidelijkheid, neutraal zijn, grenzen, structuur en voorspelbaarheid zijn zo belangrijk. Groet paulina |
|
|
|
| Coosje |
Geplaatst op 01-07-2010 17:57
|
|
Hoi Paulina, Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat mijn fout ook is geweest dat ik teveel naar het 'waarom' heb gevraagd. Voorheen wist ik natuurlijk nog niet dat we te maken konden hebben met een hechtingsstoornis (nu in principe nog niet, maar heb wel sterke vermoedens). Wat denk ik ook moeilijk is in deze situatie is dat de betreffende vriendin geen Nederlands praat en je dan ook minder goed kunt zeggen of vragen wat er op je hart ligt omdat het in een andere taal (Spaans) toch anders overkomt. Ook is ze psychologe en ontzettend slim. Ze heeft me meerdere keren 'gepakt' met psychologische theorieën en spelletjes. Wat ook meespeelt in de cultuur hier is dat de mensen niet zo open en direct zijn als wij Nederlanders. Dat maakt het dus nog een stukje moeilijker om over gedachten en gevoelens te praten. De mensen hier zijn niet gewend om te zeggen wat ze denken of voelen. Als ik het goed begrijp komt het er dus op neer dat ik moet accepteren dat het altijd een omgang van 'aantrekken-afstoten' zal zijn? En dan ze me altijd zal proberen te kwetsen om haar gevoel te bevestigen dat ik toch wegga en niets om haar geef? Of gaat dit gedrag vanzelf over als ik maar lang genoeg volhoud, terug blijf komen en me niet van de wijs laat brengen door haar gedrag? Bedankt voor je reactie! Groetjes, Paulina |
|
|
|
| Spring naar forum: |